Groeipijn

22-01-2019

Als kind lag ik regelmatig met mijn knieën opgetrokken in foetushouding in mijn bed, wrijvend over mijn scheenbenen. Soms kwam ik eruit, hopend op troost en verlichting door mijn moeder. Meestal kon zij echter niet zoveel voor mij doen en keerde ik gefrustreerd, maar wel met een aai over mijn bol, weer terug.

Tegenwoordig zijn mijn twee dochters van 5 en 6 aan de beurt: zij klagen geregeld over groeipijn. Het trekkende, weeïge gevoel dat ik vroeger had, staat me nog goed bij, maar ondanks de herinnering aan mijn eigen pijn, trek ik de ernst van de situatie vaak in twijfel. Mijn kinderen zijn namelijk zeer creatief in het verzinnen van redenen om niet te slapen en komen dan met een pruillip de woonkamer ingestapt:

'Mama, ik heb dorst.'

'Mama, ik kan niet slapen.'

'Mama, Roos heeft mijn knuffel uit bed gegooid.'

En dus ook: 'Mama, ik heb groeipijn.'

Vaak breng ik ze (zo) resoluut (als ik kan) weer terug naar bed en geef geen gehoor aan wat er ook aan de hand moge zijn. Zo, eindelijk rust, denk ik totdat ze 3 minuten later weer voor mijn neus staan waarna ik ze met een 'Nu ben ik het zat' en het dreigement dat ze morgen geen Netflix mogen kijken alsnog het bed in wip.

Even later wanneer ik met een kopje thee op de bank zit, komen de twijfels: Doe ik het wel goed? Ben ik er genoeg voor ze wanneer ze me nodig hebben? Misschien had Susan wel echt groeipijn?

Heb jij ook weleens last van groeipijn? Groeipijn komt in vele soorten en ik ken ze allemaal: angst voor het onbekende, verdriet vanwege verlies van het oude en boosheid omdat je niet wil veranderen maar voelt dat het niet anders kan.

Misschien ervaar je het ook wel als ondernemer? Bijvoorbeeld omdat je uit je comfortzone moet om jouw bedrijf te laten groeien. Welke pijn ervaar jij om verder te komen? Ik vind het bijvoorbeeld erg spannend om filmpjes op te nemen en deze online te zetten, uit angst voor wat anderen van mij vinden. Misschien heb jij dat ook.

Naast groeipijn zal ook weerstand jou niet vreemd zijn in het ondernemerschap, misschien herken je het bij jezelf of bij jouw klanten. Zo heeft jouw klant een verlangen waarvoor ze een oplossing wil, maar die oplossing mag haar niet te veel kosten. Welke bezwaren kom je tegen? Wellicht vindt jouw klant je diensten te duur. Of ze heeft geen tijd om met jouw programma aan de slag te gaan. Herken je dat? Het is aan jou om te laten zien hoe het leven van jouw klant positief kan veranderen en om bezwaren weg te nemen.

Bedenk eerst waar jouw klant bang voor is. Wat is haar groeipijn? Misschien heeft ze er geen vertrouwen in dat het gaat lukken om te veranderen? Of ze verwacht dat ze te veel moet opofferen? Bedenk wat jij kunt doen om de wilskracht en motivatie van je klant te versterken of hoe je kunt inspelen op de weerstand van je klant. Zie het als een kans: als je weet wat de bezwaren zijn kun je je met jouw aanbod onderscheiden, precies op die punten. Wellicht heeft jouw klant moeite met online begeleiding en onderscheid jij je door aanvullend live coaching te doen? Wat kun jij extra bieden?

Gebruik vervolgens de succesverhalen van bestaande klanten in jouw blogs en e-mailmarketing en schenk hierbij aandacht aan de weerstand die zij ervaarden. Laat zien hoe zij hier mee om zijn gegaan. Waar vonden zij de motivatie om toch door te gaan?

Beschrijf ook hoe het leven van je klant eruit zal zien zijn door níet te veranderen en de uitdaging níet aan te gaan. Hoeveel is de verandering in het leven van jouw klant waard? Hoeveel betekent het voor haar om meer rust, meer flow en meer geluk te ervaren? Is dat uit te drukken in geld?

Met het gebruik van deze tips zal je ervaren dat je de weerstand van jouw klant grotendeels kunt wegmasseren en voor de rest geldt: zonder groeipijn geen groei. Groeien doet nu eenmaal een beetje pijn, vooral zo rond een groeispurt.

Maar dan ga je ook hard!