Magie

11-01-2019

Vandaag was zo'n dag. Zo'n dag dat de energie niet stroomde. Ik voelde me moe en leeg en ik vreesde dat mijn papier ook leeg zou blijven. Soms gaan er dagen voorbij dat ik me zo voel en dat ik mijn hersenen pijnig op zoek naar dat ene goede idee voor mijn volgende blog. Ik verlang dan intens naar een ingeving, zodat ik op tijd mijn blog kan versturen.

Door de tijdsdruk die ik mezelf heb opgelegd, giert de onrust door mijn lijf: een pulserend gevoel in mijn armen en benen, mijn adem hoog in mijn borstkas en spieren in mijn schouders en nek, die ik ongemerkt aanspan. Het zijn allemaal tekenen van stress.

Vorig jaar las ik het boek Big Magic van Elizabeth Gilbert. Ze schrijft dat ideeën als het ware door de lucht vliegen. Ideeën zijn niet van jou, je hoeft ze alleen maar te vangen. Ze gaat er vanuit dat een idee zelf haar ontvanger vindt en dat wanneer de ontvanger niet ontvankelijk is, het idee wegvliegt naar een ander die het idee wel verwelkomt. Ik kon het moeilijk geloven. Zou het echt zo werken?

Ondanks mijn scepsis besloot ik dat vandaag een goede dag was om ontvankelijk te zijn. Ik ging zitten met mijn laptop opengeklapt voor me op tafel. Eerst gebeurde er niets. Wat had ik dan verwacht? Ik besloot maar gewoon te starten met schrijven over hoe ik me voelde: moe en leeg. Deze energie leek me niet erg geschikt om ideeën te vangen en ik wilde alweer stoppen, maar ineens van het ene op het andere moment was hij daar: die magische flow. Het was alsof de woorden vanzelf naar me toestroomden en vanuit het universum via mijn brein, mijn hart en mijn hand een uitweg vonden op het toetsenbord. Ineens typte ik als een malle. Het idee was geboren.

Ken jij dat? Dat je verlangt naar een oplossing voor een probleem? Dat onrustige gevoel? Het zal je niet verrassen dat iedereen die verlangens heeft. Ik heb ze, jij hebt ze en jouw klanten hebben ze.

En dat is goed nieuws!

Het is goed nieuws omdat deze verlangens de start zijn van de klantreis. Jouw klant begint haar zoektocht naar een oplossing, vanuit de pijn die ze voelt, vanuit het gevoel dat het zo niet langer kan. Zij zoekt naar iemand die haar begrijpt en waar ze verbinding mee voelt. En dan ineens ben jij daar met de juiste boodschap. En jouw klant is daar ontvankelijk voor.

Veel ondernemers gaan de mist in met marketingcontent die gaat over het product of over het bedrijf. Teksten die raken gaan juist over de klant. En omdat jij jouw ideale klant goed kent, weet jij precies wat haar verlangens zijn. Misschien wil ze graag meer zelfvertrouwen, of zoekt ze zingeving in haar leven. Misschien voelt ze zich overbelast en wil ze haar leven anders inrichten. Jij kunt met tekst laten zien dat jij snapt wat haar probleem is waarvoor zij een oplossing zoekt.

Je kunt dit doen door een kort verhaal te gebruiken dat haar verlangens symboliseert. Start bijvoorbeeld (net als ik heb gedaan in deze blog) met de beschrijving van een eigen ervaring. Je kunt ook ingaan op iets dat je in het nieuws zag of een boek dat je las. Of je gebruikt een foto of een quote die aansluit bij het verlangen. Maak vervolgens een bruggetje om de parallel tussen het verhaal en het leven van jouw klant duidelijk te maken en laat zien hoe jij haar kunt helpen.

Op deze manier komen de juiste klanten op jouw pad, door hard werken én wellicht met wat steun van het universum.

Dat is magie.

Lees verder

Over contentstrategie: Kabbelen

Over het aantrekken van je ideale klant: Vieze aap in mijn bed


Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse blog: