Pokerface

01-02-2019

Daar stond ik dan, voor een volle zaal met mensen die, nog zonder dat ik een woord gesproken had, al een hekel aan mij hadden. Ik was gevraagd om een presentatie te geven aan ondernemers uit de kinderopvang over het toezicht op de kwaliteit en de handhaving. Een onderwerp waar de meeste kinderdagverblijven niet om stonden te springen, op zijn minst nerveus van werden en in sommige gevallen zelfs volop tegen in de weerstand gingen.

Ik was pas drie maanden eerder gestart in de rol van inspecteur en ik wilde me graag bewijzen, dus ik bood mezelf vrijwillig aan, mede omdat niemand anders in mijn team de uitdaging aandurfde. Het zweet stond in mijn handpalmen en mijn adem zat hoog in mijn borstkas. Ik probeerde stevig te staan maar het voelde alsof ik geen vat had op de grond onder mijn voeten. Toch gaf ik een goede presentatie, want ik moest en zou presteren en zette gewoon mijn pokerface op. Mijn collega´s waren vol lof over hoe goed het ging: ´Je leek helemaal niet nerveus.´

Ik leek het misschien niet, maar ik was het wel. En hoe dapper mijn collega´s mij op dat moment vonden, zo stoer was ik helemaal niet. Ik negeerde namelijk alle signalen in mijn lichaam. Het stemmetje in mij, dat gehoord en gekalmeerd wilde worden, werd volledig opzij gezet. Ik luisterde niet en overreed met grof geweld. Ik gaf geen ruimte aan wat ik voelde en dat deed ik niet alleen tijdens die presentatie, maar jarenlang, dag in dag uit.

Ondertussen stapelde de spanning in mijn lichaam zich op, maar ik merkte dat het onderdrukken steeds minder goed lukte. Er kwam zo nu en dan iets van die emoties op een ongecontroleerde manier naar buiten, met huilbuien op mijn werk tot gevolg. Waar ik eerder zo goed presteerde onder druk, lukte het me op een dag niet eens meer om een simpele mail te schrijven. En toen viel ik om.

Inmiddels ben ik een paar jaar ouder en wijzer. Nu weet ik dat het juist stoer is om naar die innerlijke onrust toe te gaan en aandacht te geven aan wat er binnenin mij gebeurt, in plaats van het negeren. Het is veel dapperder om angst te voelen, het te erkennen en dan toch die presentatie geven.

Het lukt me tegenwoordig steeds beter te observeren wat er met me gebeurt in een situatie en daarop te reflecteren. Zo werk ik hard aan het ombuigen van hardnekkige overtuigingen, bijvoorbeeld dat ik niet goed genoeg ben. Ik probeer moeilijkheden te beschouwen als levenslessen die mij helpen te groeien en die mij sterker maken.

Dit zou me echter niet lukken zonder de inzichten van mensen om mij heen, zoals familie, vrienden, maar ook therapeuten en coaches, die mij begeleiden. Mijn mentoren.

Mentor

Wie zijn de mensen in jouw leven die jou verder helpen? Welke wijze lessen en inzichten hebben zij jou gegeven? En welke daarvan zou je ook graag delen met jouw klanten? Bloggen en e-mailmarketing zijn mooie middelen om jouw wijsheid over te brengen. Want, zoals jij een mentor bent in jouw één op één-begeleiding en in jouw programma's, kun je dat ook zijn met tekst.

Vaak hoor ik echter van coaches en therapeuten dat ze niet weten hoe zij dit op een toegankelijke manier kunnen doen, zodat klanten zich aangesproken voelen.

Herken jij dat? Dat je ontzettend veel theoretische kennis hebt, maar dat jouw teksten daardoor snel technisch worden, terwijl je juist op gevoelsniveau met jouw klant wilt verbinden? Je kunt dit oplossen door verhalen te gebruiken. Dit kan jouw eigen verhaal zijn, het verhaal van een klant of van een fictief personage. Het gaat erom dat de persoon in jouw verhaal voor uitdagingen komt te staan, waardoor ze uit haar vertrouwde bestaan wordt gerukt. Ze ondervindt allerlei tegenslagen gedurende haar weg, maar leert met behulp van jouw methode de nodige spirituele, emotionele of psychologische lessen, waardoor ze een transformatie doormaakt. Aan het eind van het verhaal is ze een ander mens.

Met zo'n verhaal, waarin jouw klant zich herkent, groeit het vertrouwen dat jij haar echt snapt en jij haar kunt helpen, zonder dat je te veel onnodige details vertelt over jouw methode. Jouw klant hoeft niet evenveel te weten als jij, jij bent de expert. Beperk je tot wat zij nodig heeft om te snappen hoe zij kan veranderen.

Verwerk verder slechts één inzicht per tekst. Hoe verleidelijk het ook is, probeer niet al jouw kennis in een keer over het internet uit te storten. Het is logisch dat je deskundig wilt overkomen en wilt laten zien wat je in huis hebt, maar als je jouw klant wilt overtuigen is dat niet de weg. Je spreekt hiermee vooral de ratio aan, terwijl beslissingen vaak op onbewust emotioneel niveau genomen worden.

Kortom, als je wilt dat jouw klant met jou gaat werken, geef haar inzichten, leer haar hoe ze kan veranderen en raak haar in haar hart.

Ze zal blij zijn dat jij een poosje met haar meeloopt op haar pad.

Ook een blog?

Wil je ook graag jouw inzichten delen met jouw klanten? Maar heb je geen inspiratie voor een blog of vind je het moeilijk om de juiste structuur of tone of voice te gebruiken? Ik kan het voor jou schrijven.

Klik hier voor meer informatie.