Urgentie

13-02-2019

Vanochtend rond 9.00 uur kreeg ik een bericht van mijn ex-partner: 'ik heb een lekke band en de meisjes zijn op de step naar school. Deze staan nu niet op slot.'

Ik had eigenlijk andere plannen en had dit bericht puur ter informatie kunnen aannemen, maar toch appte ik terug dat ik wel even zou kijken. Daarna pakte ik gauw mijn telefoon en sleutels en deed ze in mijn tas. Ik stond al klaar met mijn jas aan in de hal, toen ik dacht: Wacht even, dit is helemaal mijn verantwoordelijkheid niet.

Automatisme

In ons gezin was ik gewend om bepaalde taken op mij te nemen en ik merkte dat ik in mijn automatisme schoot om voor hem te zorgen, zonder stil te staan bij wat ik wilde op dat moment. De impuls om direct te handelen werd nog eens versterkt door de pulserende energie die spontaan mijn lichaam instroomde om me tot actie toe te zetten. Pas toen ik me realiseerde dat het niet aan mij is om altijd de problemen van anderen op te lossen, begon mijn onrust wat te zakken. Ik besloot mijn jas weer uit te doen en later op de dag naar school te gaan.

Innerlijke drang

Terugkijkend op deze situatie besef ik dat mijn ex met zijn bericht (bewust of niet) een gevoel van noodzaak wist te creëren, een innerlijke drang om meteen te handelen. Deels vanuit oude gedragspatronen tussen hem en mij, deels vanuit mijn normen en waarden om anderen te willen helpen, en deels omdat ik het simpelweg zonde zou vinden als die steps gestolen worden.

Marketingtrucs

Het zorgen voor een urgentie-gevoel is iets dat marketeers ook vaak gebruiken om te verkopen. Ze geven de klant het gevoel dat ze snel moeten kopen omdat hen anders een unieke kans ontglipt. Ik merk dat ik wat aversie voel tegen dit soort marketingtrucs. Zo kreeg ik een keer een mail over een Business Event, waarin stond dat er nog maar 10 kaarten beschikbaar waren. Ik wilde er graag naartoe en besloot mijn ticket te bestellen.

Een week later kreeg ik een mail over hetzelfde event met een speciale deal voor 'Vrienden van ...'. Als je een vriend zou introduceren dan kreeg je flinke korting op beide tickets. Ik voelde me opgelicht, want het kon nooit dat het event bij de vorige mail bijna uitverkocht was en dat er nu nog ruimte was voor nieuwe deelnemers, mét introducees.

Integer

Hoewel deze marketingacties heel goed schijnen te werken en tot meer sales leiden, vind ik het niet integer om zo met mijn klanten om te gaan. Eigenlijk manipuleer je je klant, door onwaarheden voor te spiegelen.

Maar hoe kun je wel op een integere manier urgentie creëren?

Teksten

Als coach of trainer wil je dat een klant de innerlijke noodzaak voelt om te veranderen, dat ze voelt dat er geen weg meer terug is omdat ze weet dat haar oude manier van doen niet meer past en haar niet gelukkig maakt. Je kunt hierop inspelen met jouw teksten. Zo heb je in mijn vorige blogs kunnen lezen hoe je inspeelt op de verlangens van je klant, hoe je het innerlijk weten aanspreekt, hoe je bezwaren wegneemt en inzichten verpakt in je blogs en e-mails, waarbij ik meestal de kracht van Storytelling gebruik.

Prijs

Tegelijkertijd kun je ook met de prijs urgentie creëren, en ja, dit kan ook op een integere manier. Wanneer je vanuit zuivere intentie een product of programma in de markt zet en jouw diensten echt van betekenis zijn in het leven van jouw klant dan kun je ook een prijs vragen die daarbij past. Een prijs die recht doet aan de energie, tijd en geld die jij steekt in de begeleiding en die recht doet aan de waarde die het jouw klant oplevert.

Als je dan toch jouw klant een laatste duwtje in de rug wilt geven om over de drempel te gaan, dan kun je met een tijdelijke actie de prijs verlagen, of bijvoorbeeld een gratis sessie cadeau doen. Door de tijdelijkheid van de actie geef je je klant het gevoel dat ze deze kans niet mag missen. En jij kunt jezelf recht in de spiegel blijven aankijken.