Vieze aap in mijn bed

06-01-2019

Een oog, bungelend aan een losse draad, harde pluisjes en een smoezelige vacht. Gisteravond toen ik ging slapen, vond ik de knuffelaap van mijn hond in mijn bed. Het ding is de heilige graal voor mijn hond. Hij wordt geregeld liefkozend door elkaar geschud. Er wordt op gesabbeld en zijn oog wordt uit zijn kop getrokken.

En nu lag dat vieze beest dus in mijn bed.

Voor de goede orde: mijn hond mag niet op mijn bed. En dat weet hij best. Maar hij vindt niks heerlijker dan zich verstoppen onder de dekens en lekker slapen op de zachte kussens. En als hij dan een keer de kans krijgt, dan grijpt hij hem. Ik heb die vieze aap dus niet echt uitgenodigd in mijn bed, maar ik heb wél een keer de deur open laten staan.

Wat doe jij? Zet jij de deur open voor jouw ideale klant of nodig jij ook vieze apen uit in jouw bed?

Alle content die jij schrijft is een uitnodiging voor potentiele klanten. Of het nu gaat om advertenties op social media, web-teksten, blogs. De keuzes die je daarin maakt bepalen wie jij aantrekt. Trek jij de klanten aan die jij wilt aantrekken? Is jouw content relevant voor jouw ideale klant? Past jouw aanbod bij de klanten die jij target? Of trek jij klanten aan die niet bij jou en jouw aanbod passen, door verkeerde teksten?

Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben voor wie je schrijft: hoe oud is ze, wat zijn haar interesses, hoe ziet haar dagelijks leven eruit? Verplaats je in je klant. Wat denkt ze? Wat voelt ze? Waar droomt ze van? Wat zijn haar verlangens? Wat is haar grootste nachtmerrie? Zorg dat jouw teksten, foto's en filmpjes hierop aansluiten.

Een alleenstaande moeder van twee kinderen zal meer interesse hebben in tips over hoe je gezond kunt koken in minder tijd, dan in een intensief trainingsschema waarbij je 4 keer per week moet sporten om fit te zijn. Wat geldt voor marketing geldt dus ook voor jouw aanbod.

Een goede tip is om bij het schrijven ook je bestaande klanten niet te vergeten. Veel marketing is alleen gericht op nieuwe klanten. Terwijl het vaak eenvoudiger is om iets te verkopen aan een bestaande klant, omdat zij al ervaring heeft met jouw product en vertrouwen in de dingen die je doet.

Een bestaande klant is erg waardevol en je wilt haar graag waarde blijven geven. Houd bij je teksten rekening met haar eerdere klantervaring bij jouw bedrijf. Wat heeft ze geleerd? Waar staat zij nu en waar wil zij naartoe groeien? Wat is daarvoor nodig? Geef haar inzichten en inspireer zodat ze haar motivatie vasthoudt om door te gaan met jouw programma.

Kortom: door steeds je ideale klant voor ogen te houden, voorkom je dat je tijd en energie steekt in een verkeerde match. Met de juiste teksten raak je klanten, die zich met jou verbonden voelen.

In de volgende blogs leer je hoe je inspeelt op de fasen in de klantreis (van verlangen naar oplossing) en hoe je Storytelling-technieken toepast.

Kun je niet zolang wachten? Na-apen kan altijd.

Verder lezen?

Over contentstrategie: Kabbelen 

Over het verlangen van je klant: Magie

Over het aanzetten tot actie: Soul searching


Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse blog: